Další běh Komplexního vzdělávacího programu pro individuální, rodinnou a skupinovou psychoterapii v Transformační systemické terapii podle Satirové – MALENOVICE plánujeme až po ukončení stávajícího výcviku Malenovice 1 (nejdříve v roce 2027).

Komplexní vzdělávací program pro individuální, rodinnou a skupinovou psychoterapii v Transformační systemické terapii podle Satirové – MALENOVICE I.

Charakteristika výcviku:

Psychoterapeutický směr iniciovaný Virginií Satirovou a rozvíjený jejími žáky se řadí mezi humanistické, systemické a rodinně terapeutické přístupy.  V. Satirová stála u zrodu rodinné terapie, chápala, že jedince nelze léčit odděleně od systému, jehož je součástí. Systémové uvažování vnášela jak do práce s celou rodinou, tak do individuální terapie.  Věřila, že změna je vždy možná. Provázela klienta jeho vnitřním, intrapsychickým systémem (hluboká reflexe sebe sama) i jeho systémem interaktivním (reflexe klientových minulých i současných vztahů a komunikace v nich) a vzájemnými dopady těchto systémů.  Pomáhala klientovi uvědomit si a prožít své vnitřní zdroje a využít je k transformaci, změně dopadu zážitku nebo události z minulosti na jeho současné bytí na úrovni prožívání, vnímání a očekávání, ale i hlouběji na úrovni vnitřních tužeb a vztahu k sobě sama.  Pracovala s těmi nejtěžšími psychopatologiemi včetně psychóz. Její přístup, známý také jako Model růstu, se postupně vyvíjel a dnes jej známe jako Transformační systemickou terapii podle Satirové (TSTS). Kromě práce se systémy a zdroji klade důraz na prožitkovou formu terapie, pozitivní orientaci směrem k terapeutickému cíli skrze změnu a na kongruenci terapeuta. Podporuje růst klientovy sebeúcty, růst jeho kongruence, vnitřní svobodu volby v rozhodování a přijímání odpovědnosti.  Nesoustředí se na patologii, i když jejími projevy pracuje, ale na rozvoj a rozšiřování zdrojů klienta. TSTS je účinná při práci s rodinami a páry při léčbě vztahů a také se skupinami a jednotlivci při léčbě širokého okruhu psychických poruch, například poruch nálady, úzkostných poruch, posttraumatických stavů a syndromů ,  závislostí,  reakcí na ztrátu a zármutek atd.

Ve výcviku si účastníci vzdělávání  osvojí terapeutické nástroje a rozvinou své psychoterapeutické dovednosti a přístupy používané v terapeutické praxi.  Podpoří svůj profesionální růst skrze svůj osobnostní rozvoj prostřednictvím  sebezkušenosti a reflexi vlastní praxe s klienty prostřednictvím  individuální a skupinové supervize.

Výcvik je vhodný pro psychology, psychology ve zdravotnictví, lékaře (zejména psychiatry), psychiatrické sestry, sociální pracovníky a ostatní pracovníky v pomáhajících profesích.

Výcvik je certifikován Českou psychoterapeutickou společností ČLK JEP, jako komplexní vzdělávací program v psychoterapii  schválený pro zdravotnictví,  úspěšní absolventi z oboru zdravotnictví  mohou získat doporučení ke vstupu do státem zastřešeného zakončení. 

Rozložení výcviku

120 hodin teoretické části

400 hodin praktické části (osobní zkušenost a nácvik dovedností)

120 hodin skupinové supervize v rámci rezidenční části výcviku

30 hodin individuální sebezkušenosti

50 hodin individuální supervize

80 hodin samostatná práce a práce ve trojicích – sebezkušenost, nácvik dovedností, intervize

20 hodin samostudium

820 hodin celkem

Rozložení jednotlivých ročníků výcviku a obsahová náplň

V I. ročníku jsou frekventanti seznamováni s principy TSTS a jejím zařazením do kontextu vedle jiných psychoterapeutických škol a zahajují vlastní sebezkušenost. A to jak ve skupině v rámci rezidenční části výcviku, tak individuálně s externími lektory.  Hlavní důraz je kladen na prozkoumávání vnitřních zdrojů, reflexi intrapsychického systému jednotlivce, vztahů v rodině. Terapeutické nástroje používané pro zmíněné oblasti se frekventanti učí jak teoreticky, tak vlastním zážitkem.

Ve II. ročníku se frekventanti zaměřují na pochopení základních principů terapeutického procesu. Velká pozornost je věnována prvnímu rozhovoru s klientem, nalézání jeho zdrojů a stanovování terapeutických cílů. Účastníci se učí pracovat s dalšími psychoterapeutickými metodami, které podporují vývoj a upevnění sebeúcty a kongruence jako nutného předpokladu pro rozvoj terapeutických dovedností. V teoretické části se podrobně věnují tématům bondingu a attachmentu.

Ve III . ročníku je kladen důraz na procvičování terapeutických metod ve cvičných trojicích za supervize lektorů. Výuka je věnována párové a rodinné terapii. Účastníci se seznámí s vývojovými fázemi rodiny, dynamikou vztahů v rodinách a partnerskou intimitou. Frekventanti jsou také podrobně seznámeni s etickými standardy psychoterapie.

Ve IV. ročníku je pozornost věnována duševním onemocněním, např. léčbě úzkostí a depresí v rámci konceptu TSTS a dále na speciální otázky psychoterapie, jako jsou náročné životní situace /rozpad vztahu, úmrtí blízkého člověka, týrání apod./. Frekventanti jsou vedeni ke komplexnímu psychoterapeutickému porozumění obtížím klienta a možnostem jejich zpracování.

Závěrečný ročník přináší fokus na otázky psychoterapie dětí a možnosti práce s dětským klientem a na principy práce se skupinou. Hlavní náplň tohoto ročníku je pak věnována supervizi vlastní praxe a přípravě na závěrečnou zkoušku.

Teoretická část výcviku

Teoretické části vzdělávání věnujeme 120 hodin. K tomu využíváme přednášky lektorů celého vzdělávacího týmu našeho programu, dále přednášky externích lektorů a studium předepsané literatury. Obecné otázky psychoterapie jako filosofické kořeny, psychoterapeutické směry, etika, výzkum činí 30 hodin. Tuto časovou dotaci jsme zvolili, neboť se vlastně jedná pro frekventanty o opakování toho, co již získali v pregraduálním studiu. Teorie transformační systemické terapie podle Satirové činí 90 hodin. Učíme 4 vývojová stadia tohoto psychoterapeutického směru, až po 21. století, včetně teoretických východisek. Učíme navázání terapeutického kontaktu, porozumění terapeutickým nástrojům, užití terapeuta a role terapeuta v této psychoterapii, stanovování cílů terapie, metacílů a esencí terapie včetně transformačního procesu. V terapii se vždy dotýkáme rodinné problematiky původní i současné rodiny a kontextu historie.

Sebezkušenostní část výcviku

Vzhledem k tomu, že psychoterapie, kterou v tomto vzdělávacím programu zprostředkováváme, je zážitková, tak v průběhu celého vzdělávání klademe důraz na osobní zkušenost frekventantů. Jednak během nácviku používání jednotlivých terapeutických nástrojů v nácvikových trojicích, dále při individuálních sebezkušenostních sezeních v rámci rezidenčního programu, ale také v individuálních sezeních s trenérem pro individuální sebezkušenost a rovněž pak v intervizních setkáních v tzv. domovských triádách.

Terapeutické dovednosti

V rezidenčním programu frekventanti získávají teoretické základy psychoterapie, včetně zásad procesu terapie a učí se pochopení a užívání terapeutických nástrojů. Vidí cvičné terapie, které vedou zkušení trenéři. Vlastní terapeutické dovednosti si pak procvičují rovněž v rámci rezidenčního programu v trojicích, kdy jeden je v roli klienta, další v roli terapeuta a třetí pozorovatel. V těchto trojicích se pokaždé sdílejí o proběhlém procesu. V rolích se postupně prostřídají. Své zkušenosti z těchto procesů ještě později sdílejí v menších skupinách, které vedou trenér, trenéři. Zde mají všichni prostor k vyjádření, jak se v které roli cítili, co se dařilo, co bylo obtížné. Podrobně pracují také v rámci intervizních setkání, z kterých pořizují zápis. Dále jsou frekventanti vedeni k tomu, aby si v každém terapeutickém procesu všímali, co se děje v nich v jakékoliv roli. Jde o učení se sebereflexí. Co o tom procesu sám vím, jak mám toto téma zpracované, nebo zda na něm mám pracovat. Pozorovatelé si vždy ještě všímají toho, co dělá terapeut, jak se angažuje a jaké používá nástroje a jaký to má dopad na klienta, co se děje v klientovi, aby terapie byla uvědomovaná.

Supervize

Máme 170 hodin výcvikové přímé supervize. Z toho má 120 hodin supervize každý frekventant v rezidenčním programu, kterou vedou interní supervizoři programu v menších skupinách. Frekventanti zde předkládají do supervize své případy opakovaně, ať se jedná o individuální, rodinnou či skupinovou terapii. Do supervize se počítají také videonahrávky terapeutické práce, které musí předložit každý dvě, jednu v průběhu vzdělávání, nejčastěji ve 4. ročníku a jednu k závěrečné zkoušce. Dále je povinností každého splnit 50 hodin individuální supervize se supervizorem širšího vzdělávacího týmu, kterého navštěvují na jeho pracovišti.

Kritéria pro výběr frekventantů

Minimální věk pro vstup do výcviku je 25 let. Zájemci musí mít alespoń bakalářský stupeň vysokoškolského vzdělání v humanitním oboru, nebo zdravotnictví s tím, že pro úspěšné ukončení komplexního výcvikového procesu je požadováno magisterské nebo lékařské vzdělání.
Nezbytným předpokladem je práce s klienty v pomáhající profesi, která frekventantovi umožní psychoterapii v rámci výcviku aplikovat a mít tak i supervizní materiál. 

Frekventanti jsou vybíráni na základě výběrového řízení, ke kterému je nutné zaslat vyplněnou přihlášku a motivační dopis. Zájemce má možnost se před vstupem do výcviku přihlásit do „ochutnávkového“ semináře, kde se může setkat s některými lektory a seznámit se se základy psychoterapeutického směru.

Kritéria úspěšného ukončení:

  • aktivní 90% účast na rezidenčním vzdělávacím programu v každém roce
  • plnění intervizní práce v trojicích a individuálních úkolů písemného charakteru
  • předložení nejméně 2 videonahrávek z terapeutických sezení se souhlasem klienta v posledních 3 ročnících
  • zvládnutí ověření znalostí v podobě písemné zkoušky v každém ročníku
  • úspěšné absolvování závěrečné zkoušky, která má 2 části
  1. písemný test
  2. ústní část včetně videoprezentace terapeutické práce s klientem
  • Přihlíží se rovněž k vyjádření individuálních supervizorů, k silným a slabým stránkám frekventanta, coby potenciálního terapeuta a zda supervizor doporučuje či nedoporučuje frekventanta pro psychoterapeutickou práci.

Personální zajištění výcviku

Garant

MUDr. Alexandra Beránková

Ředitelka výcviku

Mgr. Lubica Lichorobiecová

Zástupce ředitelky výcviku

PhDr. Petr Štěpaník

Lektorky výcviku

PhDr. Jarmila Petrovská, Ph.D.

PhDr. Jitka Varyšová

Lektoři pro individuální sebezkušenost: PhDr. Magda Krolová, Mgr. Jitka Měřínská, Mgr. Petr Hýl, Mgr. Klára Konvalinová, Mgr. Magdaléna Štefaníková. Mgr. Jana Hořínková, Mgr. Ondřej Sekera, Ph.D., Mgr.  Lenka Zvoníčková, Ph.Dr. Renáta Otevřelová, Ph.Dr. Barbara Bocková

Supervizoři pro individuální supervizi: Mgr. Radmila Onderková,  Mgr. Daniela Gřesová, PhDr. Renáta Koláčková, PhDr. Hana Šcibrányová, Mgr. Ladislava Doležalová.

Supervizor lektorského týmu

MUDr. Alexandra Beránková

Cena výcviku a jeho rozložení v 5 letech

Rezidenční část výcviku: 31500,- Kč za jeden výcvikový rok

  • První až třetí ročník: 3 víkendová setkání a jedno pětidenní, tj. 140 hodin za rok. Cena výcvikové hodiny je 225 Kč.
  • Čtvrtý a pátý ročník: 2 víkendová setkání a jedno pětidenní, tj. 110 hodin za rok. Cena výcvikové hodiny je 287 Kč.

Individuální sebezkušenost: 600,- Kč za 1 hodinu. Potřeba je 30 hodin rozložených v prvních čtyřech letech výcviku.

Individuální supervize:  700,- Kč za 1 hodinu. Potřeba je 50 hodin rozložených od druhého do pátého ročníku.

Ubytování: cena se orientačně pohybuje cca 420,- Kč za noc včetně snídaně.